Hur mäter du kolesterol och är det nödvändigt?

Hur mäter du kolesterol och är det nödvändigt?

Kolesterol (en typ av blodfetter) är en vanligt förekommande hälsomätning och det pratas mycket om livsmedel som innehåller ämnena. Men är det värt att mäta sitt kolesterol, och är allt kolesterol verkligen dåligt? Synen på kolesterol har förändrats, t ex i och med förståelsen för olika fetter, vilket vi tittar närmare på i denna artikel.

Vad är kolesterol?

Kolesterol är blodfetter som fungerar som byggstenar i alla kroppens celler. De räknas som livsnödvändiga (essentiella) ämnen som vi behöver få i oss för att må bra. Kolesterol brukar delas upp i HDL och LDL, det “goda” respektive “onda” kolesterolet. Tidigare ansågs allt kolesterol vara dåligt, men forskning har visat att HDL faktiskt motverkar de negativa effekterna av LDL.

Hur mäter du dina kolesterolnivåer?

Kolesterol går att mäta genom blodprov. Då brukar du också få veta vilka typer av kolesterol du har i vilka mängder. Värdena varierar mellan olika tillfällen, vilket gör att provet bör tas på fastande mage för att vara jämförbart. Det är vanligt att på samma gång mäta blodsockret för att få en bredare bild av hälsan.

Är högt kolesterol farligt?

Högt kolesterol räknas inte som en sjukdom, men anses som en riskfaktor när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar. Orsaken att det är farligt är att det fastnar i blodkärlens väggar och skapar blockeringar. Risken är att det sedan leder till hjärtinfarkt, kärlkramp eller stroke.

Skillnad på HDL- och LDL-kolesterol (det “goda” och “onda”)

Tidigare trodde vi att allt kolesterol var dåligt. Idag finns det en mer nyanserad syn. Nu delar vi upp kolesterol i två huvudkategorier: HDL (high density lipoprotein) och LDL (low density lipoprotein). HDL-kolesterol anses vara bra medan LDL-kolesterol anses vara dåligt i för stora mängder. Det beror framför allt på vad de gör i blodet; HDL transporterar överflödigt kolesterol till levern medan LDL transporterar ut det i kroppen.

Du kan själv påverka balansen mellan dessa två genom din kosthållning. Stora mängder HDL finns t ex i fetter från fisk, skaldjur, nötter, avokado och baljväxter. LDL hittar du däremot i fett kött, charkprodukter och mejeriprodukter. Genom att byta ut livsmedel kan du få en bättre kolesterolbalans i kroppen.

Är det värt att mäta kolesterol?

Om du är medveten om skillnaden mellan HDL och LDL kan det vara intressant att mäta ditt kolesterol.

Skriv en kommentar