Myter inom hälsomätningar - vad behöver du kanske inte mäta?

Myter inom hälsomätningar - vad behöver du kanske inte mäta?

Det finns mängder av hälsomätningar där ute. Många är bra och hjälper oss att skapa en hälsosammare livsstil. Men det finns också de som är effektlösa, eller som till och med kan leda till motsatsen. Här tittar vi närmare på några av de hälsomätningar det kan vara bra att vara kritisk inställd till.

BMI (Body Mass Index)

BMI delar kroppsvikten i kg med kroppslängden i kvadratmeter (kg/m2). Ett visst BMI-värde klassificerar oss som t ex överviktiga, underviktiga eller normalviktiga. Men det utgår från att alla i grund och botten har samma fysiologiska förutsättningar. Dessvärre funkar det inte så bra för att mäta hälsan. Vissa har helt enkelt en kroppsammansättning där ett avvikande BMI inte är ohälsosamt. För att inte tala om de som styrketränar hårt och på den vägen når en högre vikt som inte består av fett.

Stegräkning (vad innebär 10 000 steg egentligen?)

Det är bra att röra sig mycket, och 10 000 steg om dagen är en rekommendation som hjälper många att nå en högre aktivitetsnivå. Dock är det lätt att missa kvaliteten på stegen, och 10 000 steg om dagen är inte en garanti för att må bättre eller gå ner i vikt. Och det är lätt att tänka sig att många parkerar i TV-soffan efter att ha tagit sina steg, vilket inte riktigt är meningen.

Att gå många steg är bra, men det kan t ex också vara bra att försöka gå dem så fort som möjligt, eller att försöka gå fler och fler steg vecka för vecka.

Sömn (är 8 timmar verkligen för alla?)

8 timmars sömn är ett ganska vedertaget mått på “tillräcklig sömn”. Men då missar vi att människor är olika, och dessutom är det inte troligt att vi sov på det sättet förr i tiden. Därför behöver appar och andra mätningar som vill få dig att sova mer inte nödvändigtvis ha rätt.

Visst, du ska absolut inte snåla med sömnen för att hinna med aktiviteter, men det behöver inte handla om just 8 timmar. Försök att sova så mycket att du känner dig pigg, helt enkelt. Dessutom kan kvaliteten på sömnen visa sig vara viktigare än mängden. Och då kommer helt andra faktorer - t ex träning och nedvarvning - in i ekvationen.

Vatten (hur många glas är bäst egentligen?)

En del dieter och hälsoappar pushar ett visst antal glas vatten om dagen som en viktig del av en god hälsa. Och visst är det bra att dricka vatten, framför allt om du väljer vatten över läsk, energidryck och andra ohälsosamma drycker. Men det är tveksamt om du behöver uppnå ett visst antal glas vatten om dagen för att ha en god hälsa. Snarare handlar det nog om att dricka när du är törstig.

Slutord om hälsomätningar

Alla dessa saker kan ge indikationer kring din hälsa och hjälpa dig att förbättra den. Men det är viktigt att tänka på att vi alla är olika och att vi mäter saker på ett sätt som gör att vi själva mår bra. Därför kan det vara bra att ha ett kritiskt förhållningssätt och vara medveten om de brister som finns i olika hälsomätningar.

Skriv en kommentar