Hur går en blodsockermätning till?

Hur går en blodsockermätning till?

Blodsocker (glukos) är något som främst mäts hos de med diabetes eller misstänkt diabetes. En blodsockermätning brukar göras genom ett stick i fingret som gör att en bloddroppe kommer ut och kan mätas.

Vad är blodsocker och vad gör det i kroppen?

Kroppen behöver energi för att fungera bra. Den transporteras runt i blodet i form av druvsocker, glukos (även kallat blodsocker). Blodsockret påverkas bl a av socker (få inte i dig för mycket), vatten, fysisk aktivitet, protein och fetter.

Hormonet insulin behövs för att sockret ska kunna tas upp av cellerna på ett bra sätt. Vid diabetessjukdomar påverkas insulinet och därmed också blodsockret.

Om blodsockermätning

Blodsocker mäts i enheten mmol/l, vilket betyder millimol per liter. Måttet anger antalet glukosmolekyler i varje liter blod. Blodsockret går upp och ned under dygnet, t ex när vi äter och sover. Hos friska personer ligger ett normalt blodsocker (på morgonen efter fasta) under 6,0 mmol/l.

Hur mäter du ditt blodsocker?

Blodsocker mäts genom att lägga en droppe blod på en testremsa som du läser av med en blodsockermätare. Med hjälp av mätaren får du snabbt och enkelt ett värde. Många diabetiker behöver följa upp sitt blodsocker regelbundet för att se att allt står rätt till.

Modern blodsockermätning

Tidigare gick det bara att mäta blodsocker i vården. Idag har de flesta med behov av det tillgång till egna blodsockermätare, vilket gjort det mycket enklare. I takt med att produkterna blivit fler och vanligare har priserna också gått ned rejält.

För de med diabetes är det ett stort framsteg. Alla känner nämligen inte av några symtom när blodsockret sjunker. Detta kan vara farligt, och det var svårt att veta när blodsockret faktiskt sjönk utan att söka vård. Nu går det bra att själv mäta och hålla god koll på blodsockret.

Visa inlägg
Kroppsfettmätning - hur går det till?

Kroppsfettmätning - hur går det till?

En kroppsfettmätning mäter hur stor andel fett du har i kroppen. Men hur går det till och vad finns det för olika sätt? Vad är bäst, och vad är egentligen en optimal nivå av kroppsfett?

Varför mäta kroppsfett och vad är en hälsosam nivå?

Orsaken att göra en kroppsfettmätning är framför allt att se om nivån är hälsosam. Ibland kan vi behöva ändra våra vanor för att sänka nivåerna av fett och andra ämnen. För mycket - och fel typer av - kroppsfett kan orsaka hälsoproblem. Dessutom påverkar andelen fett i kroppen dina idrottsprestationer.

Ungefär en tredjedel av energin vi får i oss varje dag bör bestå av fett. En normal andel kroppsfett är 20-30 %, medan över 30 % anses vara fetma. Vissa, t ex de som vill ha tydliga magrutor, strävar efter en lägre nivå av kroppsfett.

Måttband - en klassisk kroppsfettmätning

Det traditionella sättet att mäta kroppsfett är med måttband. Du sätter det runt midjan, drar åt lagom hårt och läser av. Ett större midjemått innebär en högre andel kroppsfett och vice versa. Idag finns det dock många digitala sätt att göra det på som är långt mer exakta, men ett midjemått kan ge en snabb fingervisning.

Kaliper - mät dina hudveck

En kaliper mäter tjockleken på fyra hudveck på olika ställen på kroppen. Beräkningen av kroppsfettet baseras på dessa. Många personliga tränare använder dem för att räkna ut kroppssammansättning och underhudsfett.

BIA (Bioelectrical Impedence Analysis)

BIA är en analys som består av att svag elektrisk ström går igenom kroppen. Genom att mäta motståndet (impedansen) får du ett mått på kroppens sammansättning, t ex hur mycket av den som består av fett. Eftersom stora delar av vattnet i kroppen finns i muskler mäter BIA också muskler.

Hydrostatisk våg, Bod Pod och DEXA

Det finns också ett antal högteknologiska sätt att mäta kroppsfett. Tre av dem som är bra att känna till är hydrostatisk våg, Bod Pod och DEXA/DXA.

När du mäter med hydrostatisk våg sänker du ned kroppen i vatten och mäter mängden massa, muskler och fett. Hydrostatisk våg ger exakta mätvärden, men utrustningen tar mycket utrymme och är dyr. Dessutom är den inte tillgänglig på så många platser.

I en Bod Pod mäts personens kroppsfett i luft istället för vatten, vilket gör det enklare. En Bod Pod ser ut som ett stort ägg och mäter fettvikt (FV) och fettfri vikt (FFV). Tillförlitligheten är hög och det är ganska enkelt att genomföra mätningarna.

DEXA/DXA är en undersökning som sker genom lågintensiv röntgen. Den används ofta för att mäta bentäthet och ger även exakta värden när det gäller resten av din kroppssammansättning.

Visa inlägg
Vad är ett aktivitetsarmband och vad brukar du kunna mäta?

Vad är ett aktivitetsarmband och vad brukar du kunna mäta?

Det blir allt populärare med aktivitetsarmband, och det finns många att välja på. Här tittar vi närmare på vad armbanden brukar kunna mäta och varför de kan vara bra att använda. Och vad finns det egentligen för aktivitetsarmband på marknaden?

Vad är ett aktivitetsarmband?

Ett aktivitetsarmband är ett armband som mäter din fysiska aktivitet och andra saker som är kopplade till din hälsa. Tanken är att armbandet ska registrera all viktig data så att du kan följa upp den över tid och må bättre. Du brukar ha på dig armbandet dygnet om för att fånga upp så mycket som möjligt.

Ett aktivitetsarmband behöver sitta bekvämt; inte för hårt och inte för löst. Det ska fungera bra både i vardagen och under träning. Det finns också aktivitetsarmband som är designade för barn.

Varför är aktivitetsarmband bra?

Om du vill få bättre koll på din hälsa kan ett armband vara ett bra steg. Det du upptäcker med hjälp av armbandet kan förvåna och öka din hälsomedvetenhet. Dessutom motiverar ett aktivitetsarmband dig att förbättra den, t ex genom att gå fler steg varje dag.

Vad brukar du kunna mäta?

Några mätningar som ingår i aktivitetsarmband brukar vara:

  • Stegräkning
  • Sömn
  • Puls
  • Kalorier
  • Blodtryck

Dyrare och mer avancerade aktivitetsarmband brukar ha funktioner som t ex GPS. I vissa av armbanden finns det också funktioner för att exportera informationen till din dator eller smartphone.

Vilka finns det att välja på?

Idag är marknaden full av aktivitetsarmband, allt från enkla och billiga varianter till avancerade armband med massa funktioner. De brukar vara av hög kvalitet och ge bättre mätningar än de flesta mobiltelefoner. Valet av produkt handlar snarare om din budget och dina behov.

Visa inlägg
Hur gör du en blodtrycksmätning och vad behöver du tänka på?

Hur gör du en blodtrycksmätning och vad behöver du tänka på?

En blodtrycksmätning är ett sätt att mäta hur högt blodtryck en människa har. Dessvärre har många idag högt blodtryck, eller hypertoni som det heter på medicinskt språk. Ungefär en fjärdedel av befolkningen beräknas lida av det.

Högt blodtryck är något som ökar risken för många sjukdomar, och det är inte alla som märker av det. Vissa får symtom, som huvudvärk och trötthet, medan andra inte känner någonting. I och med det är det bra att göra blodtrycksmätningar och få reda på eventuella risker i tid. Högt blodtryck kan nämligen leda till skador och sjukdomar om det inte behandlas.

Hur mäts blodtryck?

Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver (mm Hg). Det uttrycks i två tal med ett snedstreck mellan sig, t ex 120/80 (120 över 80 i tal). Talen anger övertrycket och undertrycket, blodtrycket när hjärtat pumpar ut blod eller är avslappnat. Hos barn ökar blodtrycket sakta i takt med att de blir äldre.

Mätningen i vården brukar vanligtvis göras med en uppblåsbar blodtrycksmätare som sätts runt överarmen. Mätaren fylls med luft och töms för att mäta över- och undertrycket. Det finns även automatiska mätare som pumpar upp sig och släpper ut luft av sig själv. De brukar ofta visa resultaten på en digital skärm.

Det är viktigt att vila, undvika koffein och nikotin samt fysisk ansträngning innan blodtrycksmätningen så att resultatet inte blir missvisande.

Blodtrycksmätning hemma

Du kan mäta blodtrycket hemma genom en blodtrycksmätare. Det går att göra helt själv eller med hjälp av en anhörig. Ibland är hemblodtrycksmätning (eller HBTM som det brukar kallas) en del av sjukvårdens uppföljning. För många är det ett smidigt sätt att följa upp sitt blodtryck och regelbundet se till att allt står rätt till.

Blodtrycksmätning på vårdcentral

Många som misstänker att de har högt blodtryck går till en vårdcentral och mäter det. Då tas mätningen av en läkare eller sjuksköterska som sköter apparaten och avläsningen. Och visst är det tryggt att ha en medicinsk utbildad person som gör det åt dig, även om det inte är lika smidigt som att göra det i hemmet. Blodtrycket mäts ofta hos de som blir inlagda på sjukhus, eller om läkaren fattar misstanke om hypertoni.

Blodtrycksmätning på apotek

Om du inte vill mäta ditt blodtryck hemma eller på en vårdinrättning finns det också ett till alternativ. En del apotek erbjuder nämligen blodtrycksmätning. Det kan vara ett smidigt sätt att snabbt och enkelt mäta ditt blodtryck, men det är bra att först höra av sig och se att de verkligen erbjuder blodtrycksmätning.

Höger eller vänster arm?

Blodtrycket skiljer sig mellan höger och vänster arm. Ofta är det så att högerhänta har högre tryck i högra armen och vänsterhänta i vänster. Därför rekommenderas det att du vid den första mätningen tar trycket i båda armarna så att du ser om det finns någon skillnad.

24 timmars blodtrycksmätning

Ibland görs så kallade 24 timmars blodtrycksmätningar där ditt blodtryck registreras var 20:e minut under ett helt dygn. Det blir en bättre mätning, eftersom den inte görs vid endast ett tillfälle. Du kan hämta ut mätaren hos vården och sedan ha på dig den under din vardag.

Visa inlägg
Hur kan du mäta din löpning och dina promenader på bästa sätt?

Hur kan du mäta din löpning och dina promenader på bästa sätt?

För de som löper, cyklar, promenerar eller på annat sätt rör sig över avstånd kan det vara intressant att mäta träningspassen. Dels är det ett bra sätt att hålla koll på hälsan, dels kan det förbättra resultaten.

Oftast har vi koll på ungefär hur mycket vi rör oss. Men exakta mätningar gör det enklare och intressantare. Dessutom öppnar det upp möjligheterna för att jämföra resultat med kompisar och bygga en gemenskap kring träningen. Många slår t ex ihop sina resultat och blir ett team.

Att mäta med appar

Appar som RunKeeper och Strava använder din smartphones GPS eller annan liknande utrustning för att mäta avstånd, tempo och en del annat. De hjälper dig att registrera din aktivitet och håller koll på helheten och rekorden. Det kan vara sporrande att ha rekord att slå för att bli i bättre form. Apparna är också bra på att påminna dig om när det är dags att röra på dig.

Smart klocka, sportklocka och aktivitetsarmband

Olika s k wearables som mäter aktivitet och annat som är kopplat till hälsan, t ex klockor och armband, blir allt populärare. Avståndsmätningarna är ofta mycket exakta, och dessutom kan du mäta puls och annat som hjälper dig att optimera din träning. Det du får veta är både intressant och något som hjälper dig att bli mer aktiv och förbättra din hälsa.

Och alternativen på marknaden är många; allt från enkla armband för några hundralappar till avancerade klockor med mängder av funktioner. Vad som passar bäst beror på din budget och dina behov.

På nätet

Om du inte vill använda en app, klocka eller ett armband kan du mäta avståndet manuellt. Det finns många hemsidor på nätet där du kan knappa in information om din aktivitet, t ex på en karta, och få ut distans, tempo, kaloriförbränning och annat. Men det blir ganska mycket omständigare än att ha GPS:en på sig och få informationen direkt.

Visa inlägg